کد مطلب:18412
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:6
لطفا حالتهاي مختلف براي پيوستن به نماز جماعت را توضيح دهيد
حالتهاي مختلف براي پيوستن به نماز جماعت (اقتدا كردن) عبارت
است از:
ركعت اول
1 ؤ در بين قرائت امام كه ماموم حمد و سوره را نميخواند و بقيه اعمال را با امام
جماعت به جا ميآورد.
2 ؤ در ركوع كه ركوع و بقيه اعمال را با امام جماعت به جا ميآورد.
ركعت دوم
1 ؤ در بين قرائت كه ماموم حمد و سوره را نميخواند و با امام، قنوت و ركوع و
سجده را به جا ميآورد و آنگاه كه امام جماعت تشهد ميخواند، بنابر احتياط
واجب بايد به صورت نيمخيز، بنشيند و اگر نماز دو ركعتي است يك ركعت ديگر
به تنهايي بخواند و نماز را تمام كند و اگر سه يا چهار ركعتي است در ركعت دوم
كه امام جماعت در ركعت سوم ميباشد، حمد و سوره بخواند (هرچند امام
جماعت تسبيحات بخواند) و اگر فرصت كم باشد ميتواند تنها به حمد اكتفا كند،
و آنگاه كه امام جماعت ركعت سوم را تمام كرد و براي ركعت چهارم برمي خيزد.
ماموم بايد پس از دو سجده، تشهد را بخواند و برخيزد و قرائت ركعت سوم را به
جا آورد و در ركعت آخر نماز كه امام جماعت با تشهد و سلام نماز را به پايان
ميبرد يك ركعت ديگر ميخواند.
2 ؤ در ركوع: ركوع را با امام جماعت به جا ميآورد و بقيه نماز را همانگونه كه
گفته شد انجام ميدهد.
ركعت سوم
1 ؤ در بين حمد يا تسبيحات: چنانچه ميداند كه اگر اقتدا كند براي خواند حمد و
سوره ويا حمد تنها وقت دارد ميتواند اقتدا كند و بايد حمد و سوره يا حمد را
بخواند، و ا
گر ميداند فرصت ندارد بنابر احتياط واجب بايد صبر كند تا امام جماعت به
ركوع رود سپس به او اقتدا كند.
2 ؤ در ركوع; چنانچه در ركوع اقتدا كند، ركوع را با امام به جا ميآورد و حمد و
سوره براي آن ركعت ساقط است، و بقيه نماز را همانگونه كه قبلا بيان شد به جا
ميآورد.
ركعت چهارم
1 ؤ در بين حمد يا تسبيحات; حكم اقتدا در ركعت سوم را دارد و آنگاه كه امام
جماعت در ركعت آخر نماز براي تشهد و سلام مينشيند، ماموم ميتواند
برخيزد و نمازش را به تنهايي ادامه دهد و ميتواند، به طور نيم خيز بنشيند تا
تشهد و سلام امام جماعت تمام شود و سپس برخيزد.
2 ؤ در ركوع: ركوع و سجدهها را باامام به جا ميآورد، (اكنون ركعت چهارم امام و
ركعت اول ماموم است) و بقيه نماز را همانگونه كه گذشت انجام ميدهد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.